Direct3D 12 på Vulkan For Valves Steam Play-plattform ger flera förbättringar på Linux

VKD3D-Proton 2.8, känd som Vulkan Direct3D för Proton version 2.8, släpptes idag och assisterade Linux Steam Deck-användare. Den nya implementeringen lägger till Direct3D 12 på Vulkan för Proton på Linux, vilket innebär att Valves Steam Play, kodad i Proton, kommer att tillåta användare att spela Windows-spel på Linux-ekosystemet.

Vulkan-implementeringen i Direct3D 12 ser ny uppdatering för Steam Play-användare

Den nya aktiveringen kommer nu att stödja VK_EXT_descriptor_buffer-kod som tar bort mycket tryck som skulle läggas till processorn. Implementeringen följer den senaste Radeon Vulkan (RADV) uppdaterade Mesa-drivrutinen och Steam Deck-uppdateringen. Tillsammans med de många uppdateringarna fortsätter NVIDIA- och Intel-drivrutiner i Vulkan att uppdateras med ny kod, inklusive prestandauppdateringar för varje företags grafikkort.

Fixar och lösningar

  • Workaround GPU hänger i Spiderman Remastered: Miles Morales (samma problem som originalet).
  • Fixa renderingsfelet med vapenskador i Borderlands 3 på RADV.
  • Refaktorera hur storleksändringsbar BAR används. GPU:er med 4 GiB och lägre kommer inte längre att försöka använda storleksändringsbar BAR, vilket kan undvika vissa situationer där minnet är slut.
  • Fixa GPU-häng i Age of Empires IV.
  • Åtgärda några mindre problem i implementeringen av mesh shader.
  • Åtgärda några problem som hindrar RE: Village från att starta på Arc.
  • Några frenetiska fixar i sista minuten för nästa generations uppdatering av Witcher 3.
  • Alla funktioner utom RT verkar fungera på RADV.
  • Hairworks är känt för att krascha GPU på NVIDIA. Mer utredning behövs för att rota orsaken.
    • Vissa RT-effekter fungerar på NVIDIA, medan andra inte gör det:
      • GI rapporteras fungera.
      • AO kraschar GPU. Mer utredning behövs för att rota orsaken.

Implementera mindre saknade D3D12-funktioner

Ett dunkelt inslag har stupas ut och glömts bort tills nu.

  • ID3D12Device1::SetEventOnMultipleFenceCompletion() är nu genomförd.

Implementera också SetEventOn(Multiple) FenceCompletion för delade D3D12-stängsel.

Åtgärdar en regression i Gears 5 som orsakar låsning vid start.

Den nya VKD3D-Proton 2.8-versionen förbättrar spelen:

  • Spider-Man remastrad
  • Witcher 3
  • Age of Empires IV
  • Borderlands 3
  • RE: By
  • Galaxens väktare

Stöd för värdtillgängliga bilder och swap chain-stöd för att begränsa overheaden på processorn har skrivits om drastiskt, och fler spelfixar och förbättringar finns på GitHub-sidan för den nya VKD3D-Proton 2.8-uppdateringen. Tack till Michael Larabel på webbplatsen Phoronix för denna nya upptäckt.

Nyhetskällor: Phoronix, GitHub

Dela den här historien

Facebook

Twitter


Lämna en kommentar